Dacie Duster patří bezesporu k autům, která si za relativně krátkou dobu stihla vydobýt své pevné místo na evropském trhu. S každou generaci byl vidět velký pokrok, kterým auto prošlo a jinak tomu není ani u nejnovější již třetí generace.

Na první pohled je patrné, že poprvé se velkou měrou myslelo i na design. Rozhodně se nedá říct, že by nový Duster zvenčí působil lacině, právě naopak. Je postavený na úplně nové platformě CMF-B po vzoru Joggeru, Sandera a Logana.

Příď zaujme hlavně pro Dacii již typickým světelným prvkem ve tvaru položeného písmene “Y”, které spojuje designová linka navázaná na logo DC. Celý předek působí velice masivně a bytelně. Novinkou jsou aerodynamické svislé průduchy po stranách nárazníku.

Z boku je patrný dlouhý předek a oproti předchozím generacím výrazně zkosená zadní část. Linie bočních oken výrazně stoupá a vše podtrhuje “schovaná” klika zadních dveří v C sloupku. Celý design auta podtrhuje masivní oplastování spodních částí a lemů.

Inspiraci od minulé druhé generace najdeme v plastovém panelu za předním blatníkem. Nutno doplnit, že všechno oplastování je vyrobeno z materiálu Starkle s obsahem 20% recyklovaného plastu.

https://driveblog.cz/2021/01/30/video-dacia-duster-1-5-dci-4×4/

 

Uvnitř je vidět opravdu velký pokrok. Palubní deska působí robustně masivně (skoro jako z nějakého offroadu) ale zároveň svěže a moderně. Použité plasty nejspíše nebudou nějak měkčené avšak struktura nevypadá vůbec špatně. Celou šířkou se táhne ozdobný panel s nápisem Duster, který v návaznosti výbavy změní barvu. 

Jako první Dacie nabízí digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 7″. Uprostřed si pak našel místo 10,1″ palcový displej multimédií. Bezdrátové zrcadlení telefonu je již samozřejmostí, zde nově i s bezdrátovým nabíjením. Pod displejem najdeme horizontální panel tlačítek s ovládáním klimatizace (již bez otočných ovladačů).

Sedadla dostala výraznější tvarování s novým látkovým čalouněním připomínajícím riflovinu.

Díky nové platformě se zvětšil zavazadlový prostor. Uváděný objem u verze pohonem předních kol činí 472 litrů.

Pod kapotou došlo k jedné zásadní změně, která ne každého potěší. Jak se asi dalo čekat, tak třetí generace Dusteru přišla o vznětové motorizace. Místo nich přichází hybrid.

Základ tvoří dobře známý litrový tříválec na LPG o výkonu 74kW pod označením ECO-G. Díky dvěma nádržím (50l na benzin a 50l na LPG) nabízí dojezd až 1 300km.

Jak už bylo řečeno, novinkou je hybrid. Konkrétně se jedná o provedení Hybrid 140 z modelu Jogger. Ten se skládá z 1,6 litrového benzinového čtyřválce o výkonu 94k, dvou elektromotorů a elektrifikované automatické převodovky. Ta má 4 převodové stupně určené pro spalovací motor a další 2 pro elektromotor. Energie se při rekuperaci ukládá do baterie s kapacitou 1,2 kWh. Po městě by tak měl Duster v čistě elektrickém režimu zvládnout ujet až 80% trasy.

Poslední novinkou je mildhybridní motorizace s označením TCe 130. Nejde však o starou známou třináctistovku, nýbrž o nový tříválec o objemu 1,2 litru pracující na bázi Millerova cyklu. Pomocný 48V mildhybridní systém pracuje s baterií o kapacitě 0,84 kWh. TCe 130 bude k dispozici se šestistupňovou manuální převodovkou pro verze 4×2 a 4×4.

Veřejnosti se nový Duster poprvé ukáže v únoru na ženevském autosalonu. Prodej by pak měl začít koncem jara. 

Napsáno

Jan Páv

Blázen do aut co miluje řízení a cokoli kolem aut.

E-mail:
pav@driveblog.cz