Když jsme se před rokem dozvěděli, že Česká Republika bude poprvé hostit Mistrovství světa v rallye, věděl jsem, že tam nesmím za žádnou cenu chybět. Rok uplynul jako voda a Central European Rally 2023 bylo zde.

Pro ty neznalé jen doplním, že se jedná o společný projekt tří států. Kromě Česka se pořadatelství ujmulo i Německo a Rakousko. Vzniknul tak ojedinělý projekt a všichni byli zvědaví jak takovýto mix různých podmínek a dlouhých přesunů dopadne.

Samotné slavnostní zahájení bylo naplánováno na čtvrtek 26. října v Praze, konkrétně na Hradčanské náměstí. Odtud se závodníci vydali na dostihové závodiště v Chuchli kde se odehrála úvodní erzeta. Poté následoval dlouhý přejezd do Klatov kde následovala speciální již noční okružní erzeta.

Nás však zajímal den č. 2. V pátek 27. října byly v plánu tři plnohodnotné šumavské erzety v okolí Prachatic a Vimperka.

Dojmy

Tento článek ovšem nepíšu primárně kvůli dojmům z rallye ale především kvůli dojmům z našeho čtyřkolového společníka. Tím byla Škoda Kamiq ve výbavě Monte Carlo s 1.5 TSI a automatickou převodovkou DSG. Kousek našlapaný výbavou a s nejsilnější motorizací.

Jen chci předem upozornit, že se nejedná o klasický test…

Když se řekne oblíbené spojení bazaristů “ftopu” ne vždy to znamená to co by mělo, ovšem v případě tohoto Kamiqu to platí bez debat.

Už v základu je výbava Monte Carlo poměrně bohatě vybavená. Zde bylo ale ještě spoustu výbavy navíc. Například mohu zmínit velmi užitečný adaptivní tempomat se čtením dopravních značek a zpomalováním do zatáček, 9,2″ navigaci se zobrazením ve virtuálním kokpitu, Drive mode a mnoho dalšího. Nicméně i tak a to bude nejspíše kvůli čipové krizi kdy spoustu výbavy různě odpadalo a zase nabíhalo, Kamiq neměl automatické přepínání dálkových světel a bezdrátové nabíjení.

První jmenované automatické přepínání dálkových světel zjistíte jak moc Vám chybí až v momentě kdy přesednete z auta, které to mělo. Moc se tímto omlouvám několika řidičům, které jsem oslnil zapomenutými dálkovými světly. Hold jak se říká “zvyk je železná košile”. To bych klidně vyměnil za ten mnohdy pomalý a zasekaný 9,2″ infotainment.

Chybějící bezdrátové nabíjení Vám nakonec nebude chybět, když zjistíte, že auto nemá bezdrátový Smartlink (také důsledek nedostatku komponent). Poté je úplně jedno, že při nabíjení telefonu nemusíte mít kabel, když ho stejně potřebujete na zrcadlení telefonu.

Teď už ale k samotnému dojmu z auta. Výbava Monte Carlo dává škodovkám vždy patřičný šmrnc a zde tomu není jinak. U Kamiqu s ní získáte spoustu černě leskle lakovaných dílů jako například střešní ližiny, spoilery, zrcátka atd. Uvnitř pak opravdu hezké a prémiově působící sportovní sedačky, které jsou pohodlné a sportovní volant plus nějaké ty ozdobné lišty v červené barvě.

Osobně bych si sám od sebe stříbrné auto nekoupil, avšak zde i ta stříbrná s tím vším černým okolo nevypadala vůbec zle.

Celé to podtrhují největší 18″ disky kol Vega, hold jak se říká “kola dělají auto”.

Jízdní vlastnosti

Osobně vozy typu crossover nebo SUV moc nemusím a preferuji sezení co nejblíž k vozovce, ovšem Kamiq je tímto pro mě takový ideální kompromis. Nejde vyloženě o nezvedanou a vysokou “kozu” jako jiné vozy této kategorie od konkurence.

Má dobře vyvážené proporce (platí hlavně pro tento konkrétní kus s 18″ koly) a také hlavně se můžete uvnitř posezem přiblížit klasickým hatchbackům. Hned po usednutí zamířila sedačka na nejnižší pozici a okamžitě jsem si připadal jako např. ve Scale.

Na to chci plynule navázat jízdními vlastnostmi. Jelikož toho jsem se přeci jen obával, že v zatáčkách bude ta o trošku vyšší stavba karoserie oproti té Scale znát. Omyl. Z velké části na tom mají samozřejmě zásluhu ty zmíněné širší osmnáctky, přeci jen na 16″ kolech bude sice Kamiq komfortnější, avšak vzhledem k menší šířce bude méně stabilní.

Na osmnáctkách se nejedná o žádný kostitřas. Pokud vyloženě nebudete jezdit převážně po Praze tak mi jejich přítomnost život nijak neznepříjemňovala. Jinak je podvozek komfortní a nemám na něj výhrady. Zkrátka nenadchne (zážitkem) ani neurazí.

Pod kapotou se nacházela nejsilnější motorizace. Konkrétně patnáctistovka TSI o výkonu 110 kW ve spojení se sedmistupňovým DSG. Už samotný tříválcový litr dokáže s lehkým Kamiqem slušně zahýbat, takže výkon Vám rozhodně chybět nebude. Přeci jen, když si uvědomíte, že většina těch “králů silnic” ve firemních Superbech/Passatech a podobně má stejně výkoné “tédéíčka” tak jste na tom v poměru výkon/váha lépe a dokážete jim to klidně natřít 🙂

Převodovka DSG je tradičně kapitola sama pro sebe. Pokud ji vyloženě nezaskočíte tak funguje a na každodenní ježdění s ní nemám problém. Jestli že ji ovšem zaskočíte, jako například při prudší akceleraci tak prodleva je samozřejmostí. Občasné zazmatkování jakbysmet. Chce si na ní používáním zvyknout a pak tak nějak zjistíte při jakém úkonu je lepší si tzv “hodit” do manuálu a třeba pomocí pádel pod volantem si řadit po svém.

Pomalu se vrátíme k samotné cestě na CER. Po dlouhodobých zkušenostech jak s Kamiqem tak Scalou s 1.5 TSI v manuálu, musím říct, že tento zkoušený kousek v automatu byl více hladový. Mnou hodně ježděná trasa (většina z kopce nebo po rovině) kde jsem se s manuálem dostal klidně i na 4,5 litru tak jsem se s automatem nedostal pod 5,2l/100km (v režimu ECO a s neustálým plachtěním). Chápu, že tohle vzhledem k profilu není úplně nejideálnější prezentační trasa, avšak názorně ukazuje moji zkušenost. 

Pokud pak jde o spotřebu celého výletu na Šumavu a zpět. Většinu času jsem se snažil jet plynule na adaptivní tempomat v režimu Normal, navzdory velkým omezením při stavbě dálnice D4. Následnou spotřebou jsem se dostal k 5,6l na 100km. To si myslím, že je i tak skvělá hodnota.

Závěr

Teď jsem velkou část článku věnoval autu a tak je na čase se opět vrátit k samotnému rallye. Určitě se jednalo o velký zážitek a celkově je to něco co tu u nás, kde rallye je odjakživa téměř národní sport velmi chybělo.

I tak zážitek velmi zastínila špatná organizace. Přijet minimálně hodinu předem k diváckému místu a stejně nakonec ty nejlepší jezdce ze začátku nestihnout není úplně to co chcete. Jak ti co si zakoupili vstupenku předem za nemalé peníze tak i ti kdo se ji rozhodli zakoupit až na místě. Věřím ale, že do příštího roku načerpali zkušenosti jak diváci tak pořadatelé a bude to probíhat organizačně daleko lépe a plynuleji.

A co říci závěrem ke Kamiqu? Je stylový, prostorný (až na kufr) a rozhodně není pomalý. Hlavně ale působí ve své kategorii jako normální dospělé, kultivované auto a i tak jezdí. Což se o hodně crossoverech říct nedá. Proto zastávají většinou roli druhého, levnějšího auta do rodiny.

Pokud však Kamiqa vybavíte (a jako, že to není problém) a dopřejete si i tu 1.5 TSI pod kapotou tak jako hlavní auto do rodiny i na cesty vůbec nebude špatná volba. Jen ten kufr velikosti krátké Fabie Vás bude omezovat…

Přehrát video

Napsáno

Jan Páv

Blázen do aut co miluje řízení a cokoli kolem aut.

E-mail:
pav@driveblog.cz