“Prostě Fabia” asi takhle nějak by se mohl začít tenhle test a vlastně je to i takové jedno velké shrnutí. Fabia je již po své čtyři generace pojem a troufnu si říct, že i absolutně neznalý neautíčkář by dokázal Fabii popsat, jelikož v ní aspoň jednou v životě jel. Fabia je auto, které je praktické, prostorově velké (ve své kategorii), kompaktní a intuitivní ale zároveň také není řidičské, rychlé (kromě varianty RS) a nikterak zajímavé (jsou jich plné ulice). Tak proč vlastně tenhle test? Protože takhle všední auto nám na Driveblogu přeci nesmí chybět.

První pohled

Mnou testovaná Fabia měla pod kapotou asi nejoblíbenější motorizaci od faceliftu v roce 2010 a zároveň i nejprodávanější prostřední výbavu Ambiente. Výbava obsahuje na dnešní dobu nijak oslnivé prvky ale v roce 2012/13 šlo o zlatý střed v kategorii malých aut. Manuální klimatizace, palubní počítač, tempomat, projektové světlomety, isofix a Sunset to je takový výčet celé výbavy. Naše Fabia měla ale jednu zvláštnost v podobě trošku zvláštní kombinaci světel. Tehdy příplatkové projektorové halogenové světlomety spolu s absencí předních mlhových světel dají napovědět, že auto je z dovozu od naších západních sousedů. Nicméně pokud budete mít na výběr, volte spíše variantu bez čočkových světel. I přesto, že se jednalo o příplatkovou výbavu tak svítí hůř než světla klasická parabolová (obyčejné halogeny jsou slabé samy o sobě, natož když musejí prosvítit čočku).

Po designové stránce nedokážu ani po těch letech říct jestli se mi design dvojkové Fabie líbí nebo ne. Její úzká a vysoká karoserie vždycky rozdělovala společnost na dva tábory ale na úspěšnost to nemělo nikterak žádný vliv. Osobně se mi nelíbí podoba do faceliftu a naopak verze pofaceliftu ve verzi RS nebo Monte Carlo v krásné červené barvě s černými doplňky je docela cool auto do města, které má šmrnc. 

Interiér

Jak je patrné zvenčí tak vnitřek dá za pravdu velmi málu místa na šířku, kde to nejvíce pocítíte hlavně v oblasti loktů mezi řidičem a spolujezdcem. Při poutání pásem se mnohokrát stane, že do sebe vrazíte se spolujezdcem lokty a jeden musí počkat až se připoutá ten druhý. Vzadu pak pětimístné uspořádání je opravdu jen papírové a pokud vyloženě nepovezete tři děti (ještě bez autosedaček) jedná se čistě o utopii.

Palubní deska na pohled příliš nepřekvapí, design je strohý ale robustní. Co překvapí jsou použité materiály, jelikož je to poslední Fabie s měkčenými plasty. Celý hořejšek palubní desky je z měkkých plastů a výplně dveří jak vpředu ale i vzadu mají v místě loktů látkovou výplň. U dnešních nových aut této kategorie můžeme být rádi jen za ten měkčený hořejšek ale na nějaké zkrášlování zadních výplní můžeme zapomenout.

Pro zákazníky Škodovky je jedním z nejdůležitějších parametrů hlavně objem kufru. V této disciplíně ani dvojková Fabie nezklame. Díky objemu 300 litrů do něj dáte vše potřebné pro denní používání a i proti mnoha dnešním hatchbackům této kategorie má stále navrch. Samotné užívání pak zpříjemní různé simply clever prvky jako například výklopné háčky, síťový program a plastové ohrádky po stranách.

 

Jízdní vlastnosti

Asi poslední důvod proč by si někdo kupoval dvojkovou Fabii snad až na verzi RS je jízdní zážitek. Už díky stavbě karoserie je na první pohled jasné, že zatáčky nebudou jejím domovem. Pokud chcete ale auto primárně do města a příměstské ježdění tak pak funguje víc než dobře. Vzhledem k faktu, že mnou testovaný kousek měl 14″ kola s větším profilem pneu, tak podvozek dokázal naše cesty pěkně odfiltrovat. Já bych volil kompromis v podobě 15″ kol kvůli větší šířce a tím pádem lepší stabilitě.

První generace Fabií stavěly primárně na tříválcových atmosférických motorech 1.2 MPi a HTP, čili po příchodu maloobjemových oturbených jednotek nastala příjemná změna.

Testovaná 1.2 TSI patřila k nejprodávanějším motorizacím po faceliftu. Dostačující výkon 63kW, 160Nm a čtyři válce dávají malé lehké Fabii mrštnost. Oproti dnešním litrovým motorizacím má také ohromnou výhodu v podobě čtyřech válců díky čemuž je hned při rozjezdu znát klidný chod a příjemný zátah bez jakýchkoli vibrací. Silnou stránkou je bezesporu spotřeba, kdy dokáže jezdit klidně i za 5l/100km. Pokud nebudete často jezdit dálnice tak se po většinu času budete spotřebou pohybovat do 6l/100km.

Pětistupňová manuální převodovka má krátké a přesné dráhy. Samotná páka je možná vzhledem k posazu nezvykle nízko umístěná, její tvar alespoň krásně padle do ruky. Absence šestého rychlostního stupně je znát až na dálnici, nicméně u této výkonové varianty bych to nepovažoval úplně za nevýhodu narozdíl od silnější 77kW verze, která šestku taktéž nemá.

Závěr

Pokud sháníte jednoduché, levné, nenápadné a praktické auto za dobrou cenu do příměstského provozu rozhodně má Fabia v tomto výběru svoje místo. Samotný český vozový park mluví za vše. Vždyť není třeba dodávat, že Fabia je po boku Octavie nejprodávanějším autem ať už se jedná o ojetiny nebo nové vozy. Nejsilnější stránkou celého auta je pak bezesporu levný servis a dílů seženete všude mraky a prakticky za hubičku.

Při výběru Fabie je potřeba důkladně znát její historii. Když najdete kus, který nic neskrývá a má dobrý nájezd neváhejte a běžte do ní. 

Objem1198 ccm
Převodovkamanuální 5-stupňová
Výkon63 kW / 86 hp
Max. točivý moment Nm/ot.160 / 1500
Max. rychlost177 km/h
Zrychlení 0-100km/h11,7 s
Spotřeba5,5-6l / 100km

Napsáno

Jan Páv

Blázen do aut co miluje řízení a cokoli kolem aut.

E-mail:
pav@driveblog.cz