Poslední dobou čím dál častěji slýcháme jak EU připravuje další a další nařízení a omezení týkajících se aut. Dnes máte v každém novém autě start/stop, hlídání jízdních pruhů, nouzové brzdění, atd.. Ano jsou i systémy, které se dají považovat za užitečné, nebo respektive já je za ně považuji a tím je např. systém eCall. Ten dokáže v případě nehody sám zavolat pomoc. Přesto je člověk čím dál radši, když může usednout do auta kde nic takového není a nic neruší vaši jízdu.

Mezi novými auty s těmito požadavky asi moc neuspějete, krom pár Dacii mě nějak nic nenapadá. Do předminulého roku měla jedno takové auto v nabídce i domácí Škoda.

Model Rapid, asi netřeba nějak představovat, jsou jich plné ulice řekl by někdo. Když se řekne Rapid tak si řeknete obyč auto nic extra. Pro mě se jedná o milé překvapení, hlavně v pofaceliftové verzi.

Design

Začnu tím čeho si na autech všímáme jako první a tím je design. Rapid ctí designové prvky nastolené Kabaněm a tak se není moc co divit, že si neznalý lidé pletou Rapida např. s Octavií, což majitele Rapidů určitě potěší ale majitele Octávek docela zklame. V případě karoserie Spaceback ve výbavě bez zadního prodlouženého skla je podobnost s větší sestrou v kombíku ještě větší.

Náš testovaný kus obsahoval výbavu Ambition Plus, což je takový střed. Oproti základní výbavě Active už zvenku vypadá důstojně, přesto ve srovnání s designovou Style, popř. Monte Carlo působí více nudně. Dalším optickým mínusem výbavy Ambition jsou malá litá kola o rozměru 15 palců s docela úzkým profilem 185. Zvolit větší kola tak by to bylo hned lepší. 

Příplatková metalíza Denim je velice hezká, hodně zákazníků upřednostňuje spíše slavnou modrou Race, nicméně v provozu Rapidů v Denimu jezdí víc než dost. S faceliftem z roku 2017 přibyla zatmavená zadní světla, která byla dříve dostupná jen pro prodloužené zadní sklo. Jinak se facelift liší jen užšími předními mlhovkami a světly s LED denním svícením (za příplatek Bi-Xenony).

Kdybych si měl po vzhledové stránce vybrat jestli liftback nebo spaceback, zvolil bych spíše spacebacka. 

Interiér

Při nastoupení opět poznáte s jakou značkou máte tu čest. Palubní deska je oproti Fabii nižší a orientovaná horizontálně. Tvary výdechů ventilace jsou shodné s větší sestrou, mezi nimi se line dekorační pás, zde v dekoru broušeného hliníku. Na pohled nevypadá interiér vůbec zle, horší je to ale při doteku. Celý interiér je z tvrdých plastů, stejně jako ve Fabii. Vzhledem k cenovce se ale neni nebo respektive nebylo čemu divit. Osobně zastávám názor, že je mi celkem jedno když auto do 400 000 má tvrdý interiér, hlavní je jakou mají plasty strukturu a kvalitu zpracování. To vše je v Rapidu na dobré úrovni a tak tvrdé plasty neberu jako velkou nevýhodu.

Jak jsme u Škody zvyklý tak i zde je ergonomie příkladná, vše je tam kde to očekáváte. Přesto musí zaznít pár mínusů. Prvním je vzájemné umístění loketní opěrky a ruční brzdy, kdy loketka ručku překrývá. Kvůli užší stavbě karoserie je právě ve středovém panelu znát ta chybějící šířka. Mě třeba zatažení ruční brzdy se sklopenou loketkou nedělá takový problém (chce to vychytat a spíše hubenější ruku), někteří lidé si ale kvůli tomu musí vždy lotektu vyklopit mezi sedačky pak nepřekáží vůbec.

Přesuňme se dozadu, kde zaujme velký prostor pro nohy, v této třídě patří k největším. Pokud máte menšího řidiče není problém si dát i nohu přes nohu. Dalo by se říci, že tam kde Fabie kombi má menší rozvor ale větší kufr, tak tam Spaceback disponuje větším rozvorem ale menším kufrem. Zajímavostí je, že i Rapid mohl mít za příplatek zadní vyhřívaná sedadla. Prostřední místo je spíše nouzovka, nebo pro děti. 

Zavazadlový prostor disponuje objemem 415 litrů, v kategorii hatchbacků nižší střední třídy nenajdete moc větších. Po sklopení zadních sedaček se dostanete až na 1380 litrů. Za nějaký ten příplatek jste mohli mít i dvojitou podlahu.

Jízdní vlastnosti

Pod kapotou nás testovaného kusu se ukrývala vlastně ta nejsilnější motorizace na koci životního cyklu. Jedná se o litrový tříválec o výkonu 81 kW spojený se šestistupňovým manuálem. Mezi podobně silnými litrovými motory má výhodu v podobě docela velkého krouťáku 200 Nm, a je to znát.

Pokud bych měl celkově shrnout výkony motoru tak jsou hodně překvapivé. Motor s autem díky celkové nižší váze dost uhání a na dálnici neni problém “vyklízet” levý pruh. Díky dlouhým převodům motor točí ve 130 na šestku nějakých 2500 otáček a má dále ještě dost síly pokračovat dále. Na okreskách při 90 můžete jet v klidu za 4, kdy otáčky jsou kolem 2500 otáček, celkově na čtyřku má motor velký zátah.

Dlouhé převody jsou výhodou do doby než často jezdíte po městě, pak je to spíše za trest. Aby jste mě pochopili správně tak si představte situaci, kdy se blížíte na přehlednější křižovatku kde máte dát přednost v jízdě. Zpomalujete a tam kde byste u jiného auta zařadili dvojku a z nějakých nižších otáček se rozjeli, tak zde nastává situace, že rozjetí z dvojky je skoro nemožné nebo motor hodně dusíte, naopak pokud podřadíte za 1 musíte to brát více přes spojku abyste se vyhnuli nepříjemnému cukání.

Velkým překvapením je spotřeba, člověk všude slýchá řeči jak litrové motory hodně žerou atd., nám se při delší trase podařilo dosáhnout spotřeby 5,5 l/100km. Krátké trasy do vedlejšího města a nějaké ty nákupy zvládne dlouhodobě za nějakých 6,5 l/100km.

Od výkonostně dostatečného motoru se přesuneme k podvozku. Jak asi možná víte tak podvozek Rapidu vznikl podobně jako Roomster, to znamená skládačka dvou aut. Neměl sem tu čest s předfaceliftovou verzí, tak nemůžu porovnávat. Já bych to shrnul jako úplně obyčejný podvozek ničím nevyčnívající, mix komfortu, jistoty v zatáčkách na větších kolech solidních schopností. V zatáčkách se ani moc nenaklání, průměrně drží stopu. 

Největším limitem jsou malá úzká kola jako na testovaném kusu, hlavně na dálnici. Tam kde má motor dostatek výkonu, auto už nad 140 musíte trošku korigovat, hlavně při předjíždění kamionu. Vše to má ale své řešení, pořídit větší kola, třeba takové sedmnáctky (pro Rapid maximum) drží krásně. 

Na jednom nejmenovaném webu jsem se dočetl shrnutí jízdních vlastností, že jsou někde mezi dvojkovou Fabií a Golfem. Asi bych se pod to dokázal podepsat.

Závěr

Poslední kusy modelu Rapid opustili továrnu v roce 2019 ale až do minulého roku byly furt k dostání nějaké skladovky (dnes je ještě výběr mezi předváděčkami). Po příchodu Scaly na trh mizeli jak housky na krámě.

Pokud sháníte jednoduché (ve smyslu minimum různých asistentů) a levné auto ale u Dacii se vám nezamlouvají jejich velké kompromisy a kvalita zpracování. Rapid je řešení a co se týče motoru, jedná se pro mě v případě motorizace 1.0 TSI 81 kW o velké překvapení. Smutná zpráva je, že žádné takové auto už nejspíše nevznikne.

Napsáno

Jan Páv

Blázen do aut co miluje řízení a cokoli kolem aut.

E-mail:
pav@driveblog.cz