KGM Actyon staví na osvědčeném základu Torrese, přidává elegantnější kabát a velmi zajímavou cenu. Otázkou zůstává, zda vyšší spotřeba dokáže přebít jinak velmi silnou nabídku.

Nedávno jsem měl na test půjčený SsangYong (dnes už KGM) Torres. Tenhle test tedy nebude tak úplně jiný, jak by se na první pohled mohlo zdát. KGM Actyon totiž z velké části vychází právě z Torresu – a troufnu si říct, že to pozná i člověk, který o značce v životě neslyšel.

Začnu ale stejně jako minule krátkým návratem do historie… Model Actyon totiž není žádná novinka do počtu, ale pokračovatel svého „slavného“ předchůdce.

Původní Actyon, představený už před dvaceti lety, byl vůbec prvním SUV-kupé. Prakticky založil celou kategorii. Nebyl to možná žádný krasavec, ale faktem zůstává, že slavnější BMW X6 přišlo až po něm. Když nic jiného, Actyon měl odvahu – a tou se rozhodně šetřit nemůže.

Za těch dvacet let se automobilový svět posunul mílovými kroky, ale slabost trhu pro SUV stále neutichá, takže znovuoživení jména Actyon dává logiku. Už to sice není typické SUV-kupé a už se ani nejmenuje SsangYong, ale KGM. A právě tahle změna názvu způsobuje na ulicích docela veselo.

Absence jakéhokoli loga na přídi totiž vyvolává u kolemjdoucích spoustu zvědavosti. A když jim řeknete, že je to KGM, většina lidí se na vás podívá stylem „a to je jako co?“. (Bohužel – rebranding je vždycky risk.) A ten zbytek si myslí, že jde o další „čínský zázrak“ na našich silnicích.

Je ale potřeba je vyvést z omylu. Tohle auto si zaslouží pozornost. Protože ve chvíli, kdy se dozvíte cenu a to, co za ni Actyon nabízí, začne člověk přemýšlet, jestli těch pár nedostatků není vlastně odpustitelných.

První pohled

Actyon má oproti Torresu opticky méně robustní vzhled, sází ale víc na eleganci s lehkým futuristickým nádechem. A právě ten futuristický dojem je nejvíc vidět vpředu. Úzká osvětlená maska vytváří za tmy výraz, který fakt poutá pozornost – leckdo by mohl mít pocit, že jde o elektromobil. Hlavní světla jsou umístěná nízko v nárazníku a díky svému malému tvaru vypadají skoro jako mlhovky.

Při první jízdě za tmy se mi dokonce stalo, že jsem neměl světla přepnutá na AUTO a jel jsem jen na denní svícení. To ale svítí tak intenzivně, že jsem si toho chvíli ani nevšiml. A musím pochválit i drobnost, kterou by některá auta z koncernu VW mohla závidět… kontrolku zapnutých potkávacích světel přímo v budících.

Celkově působí vnější design jako by se Actyon nechal inspirovat vlajkovou lodí jisté britské automobilky vyrábějící jen SUV. Tuším, že se jmenuje Range Rover. Podobně skloněný C-sloupek, zadní světla s černou grafikou… Neříkám, že je to kopie, ale nejsem jediný, koho to napadlo. A jako majiteli vám to lehce zvedne sebevědomí – přece jen nikdo nepohrdne srovnáním s ikonou luxusních SUV.

Eleganci auta podtrhovala i zvolená barevná kombinace. Nejsem zrovna fanoušek bílých aut, ale v tomhle případě bych tuhle bílou s černou střechou klidně vybral i do vlastní garáže.

Jediné, co vás už zvenčí může zarazit, je masivní C-sloupek bez bočního okna. Kvůli tomu má auto opravdu výrazný mrtvý úhel při pohledu šikmo vzad. Naštěstí to velmi dobře kompenzují parkovací kamery se 360° zobrazením, které mají navíc docela slušnou grafiku.

Interiér

Jestli existuje něco, co KGM opravdu umí, pak je to interiér. Respektive dojem, jakým interiér na první pohled působí. Různé barevné kombinace kůže v kombinaci s dekory palubní desky vytvářejí opravdu působivý celek.

A neplatí to jen na fotkách. Určitý „wau efekt“ ve vás interiér zanechá i po nasednutí. Samozřejmě – po delším soužití začnete postupně objevovat detaily, kde je znát lehké šetření. Jenže pak si vždycky vzpomenete na cenu a také na fakt, že ani německá auta už dávno nejsou tím, čím bývala.

Actyon nabízí několik barevných variant interiéru. V našem případě šlo o velmi povedenou kombinaci černé kůže s červenými detaily a semišem. K dispozici je ale také plně béžový interiér nebo klasická celočerná varianta.

Testovaný černo-červený interiér byl v mnoha ohledech překvapivě zajímavý. Zahrnoval například červené bezpečnostní pásy a semišové detaily na výplních dveří i dalších částech interiéru. Přiznávám, že červené interiéry obecně moc nemusím, ale v téhle umírněné kombinaci na mě působil velmi dobře – a jinou variantu bych vlastně ani nechtěl. V kombinaci s bílo-černým exteriérem vznikla velmi vkusná konfigurace, která mi vyloženě sedla.

Sedadla jsou navíc velmi pohodlná a ani na delších trasách z nich nebolela záda. K ideálnímu posezu bych si dovedl představit už jen o něco větší podélný rozsah volantu – měl jsem ho nastavený prakticky na doraz.

Co dnes už nikoho nepřekvapí, je přítomnost dvou velkých spojených displejů, z nichž každý má úhlopříčku 12,3 palce. Celá palubní deska je přitom shodná s Torresem. Vše, co jsem tedy psal v jeho testu, platí i zde – bohužel včetně negativ.

Plně dotykové ovládání prakticky všeho přes displej je vždy spíš na škodu a u aut od KGM je to umocněné poměrně složitým menu. Infotainment působí zbytečně komplikovaně a při nastavování jízdních asistentů doporučuji raději zastavit, případně vše nastavit ještě před jízdou. Dalším přešlapem je úplná absence fyzického ovladače hlasitosti pro spolujezdce. Už při testu Torrese jsem na to narazil a chvíli mi trvalo, než jsem přišel na to, jak hlasitost vlastně upravit. Je totiž nutné stáhnout horní lištu nabídky, kde se teprve objeví posuvník hlasitosti. Detail, který by šel vyřešit výrazně elegantněji.

Na zadních sedadlech je místa víc než dost. I tady je Actyon prakticky shodný s Torresem. Sedadlo spolujezdce má na opěradle ovládání posuvu a sklonu, takže si zadní cestující může vytvořit doslova „královské“ místo, skoro jako v limuzíně. Ve dveřích pak nechybí výsuvné sluneční clony a ve střední zadní sedačce najdeme loketní opěrku s držáky nápojů.

Zavazadlový prostor jen potvrzuje rodinné ambice tohoto auta. Základní objem 668 litrů je sice o pár litrů menší než u Torrese, v reálném provozu je ale rozdíl prakticky zanedbatelný. Menší nevýhodou může být nižší výška po roletku, což je ale daň, kterou si vybírá většina SUV právě kvůli vyšší nakládací hraně.

Jízdní vlastnosti

Po technické stránce se opět nabízí přímé srovnání s Torresem. Nabídka motorizací i pohonů totiž kopíruje jeho konfiguraci. K dispozici je pouze jediná čistě spalovací varianta v podobě zážehové jednotky 1.5 GDI-T o výkonu 120 kW, ke které si lze připlatit za pohon všech kol. Ten vyjde na 49 900 Kč.

Na rozdíl od Torrese má ale Actyon v základu šestistupňovou automatickou převodovku Aisin, což je rozhodně příjemná zpráva.

Jízdně i výkonově jsem zhruba věděl, co od této „jednapětky“ čekat. Novinkou pro mě ale byla kombinace s pohonem pouze předních kol. Právě tady se při mokru projeví lehkost motoru – při prudších rozjezdech se občas dostaví lehké prohrábnutí přední nápravy. Při běžném používání se ale nestane, že by motoru chyběl výkon. Dynamika je pro každodenní provoz naprosto dostačující.

Automatická převodovka pracuje s přehledem, dokud ji nezačnete záměrně provokovat sportovnější jízdou nebo prudkými změnami tempa. Actyon ale není žádný sporťák – naopak jde o klidně naladěné rodinné SUV – takže tyhle situace lze bez většího mrzení přehlédnout. Při normální jízdě se převodovka chová kultivovaně a řadí plynule přesně tak, jak byste čekali. Pokud je potřeba rychleji předjet, můžete využít pádla pod volantem a podřazení si alespoň částečně urychlit.

Stejně jako u Torrese se ale nelze vyhnout tématu spotřeby. Ano, ani Actyon není žádný šetřílek a naopak umí si vzít své. Běžná spotřeba se pohybovala kolem 10 l/100 km a i při snaze o úspornější jízdu jsem se jen výjimečně dostal lehce pod tuto hranici.

Zkusil jsem si ale i jednu „testovací“ trasu, která simulovala příměstský provoz. Kombinace vesnic, okresních silnic a menšího města přinesla spotřebu kolem 8,5 l/100 km, což byla nejnižší hodnota za celý testovací týden. Nezní to špatně, ale šlo o specifickou trasu s opravdu klidným tempem. V běžném provozu bych se stejně dlouhodobě pohyboval okolo deseti litrů.

Největší slabina v podobě vyšší spotřeby má ale konečně řešení. Do nabídky Torrese – a nově i Actyonu – totiž přibyla hybridní verze. Konkrétně jde o 1.5 Hybrid s kombinovaným výkonem 150 kW. Do budoucna je tak vidět světlo na konci tunelu a já se upřímně těším, až hybridní variantu vyzkouším. Bude zajímavé sledovat, o kolik se provozní náklady sníží a jak moc to zlepší celkové postavení těchto modelů.

Podvozkově působí Actyon jistě a komfortně. Testovaný kus byl obutý na 20palcových kolech a jedinou výtku bych měl k ostrým příčným nerovnostem, které jsou přece jen citelnější. Jinak je ale auto stabilní a dokáže velmi dobře maskovat rychlost – zejména na dálnici, kde i ve vyšších tempech působí klidně a sebejistě.

Závěr

KGM Actyon pro mě nebyl od začátku žádným neznámým územím. Už během prvních kilometrů bylo jasné, že technicky i pocitově stojí velmi blízko Torresu. A to nemyslím vůbec špatně. Naopak. Actyon si z něj bere to dobré – pohodový charakter, hodnotně působící interiér a velmi slušnou výbavu – a balí to do o něco elegantnějšího a luxusnějšího kabátu.

Ano, má své slabiny – a tou největší je bez debat spotřeba. Právě u auta, které má fungovat jako cenově výhodná nabídka, dokáže vyšší apetit motoru zamrzet možná víc, než by bylo ideální. Infotainment navíc není zrovna učebnicí jednoduchosti a pár ergonomických detailů by si zasloužilo promyšlenější řešení. Jenže ve chvíli, kdy se podíváte na cenovku a porovnáte ji s tím, co dnes nabízí konkurence, začnou tyhle nedokonalosti – včetně té spotřeby – přece jen postupně ztrácet na váze.

Testovaný vůz v konkrétní specifikaci vyšel na 969 800 Kč a právě tady Actyon dává mimořádně dobrý smysl. V této cenové hladině se totiž dnes pohybuje velké množství alternativních SUV, která pochází od relativně nových značek z Číny. Ta sice často lákají na výbavu a design, ale stále u nich visí otazník dlouhodobé kvality, servisu a celkové prověřenosti.

Actyon na to jde jinak. Nabízí osvědčenou korejskou techniku, dlouhodobě známou robustnost a značku, která tu s námi není první sezonu. A právě tenhle pocit „normálního, poctivého auta“ je v dnešní záplavě nových a ne úplně čitelných značek možná větší výhoda, než se na první pohled zdá.

V době, kdy se podobně velká a vybavená SUV od zavedených výrobců běžně pohybují hluboko nad hranicí jednoho milionu korun, působí Actyon jako velmi rozumná a překvapivě střízlivá volba. Bez nutnosti dělat zásadní kompromisy a bez pocitu, že kupujete experiment.

Pokud navíc hybridní verze potvrdí očekávání a přinese výrazně nižší spotřebu, může se z Actyonu stát ještě silnější hráč, který osloví i ty, kteří dosud nad značkou KGM jen mávli rukou.

Za mě tedy příjemné překvapení. A hlavně důkaz, že i v roce 2025 se dá koupit zajímavé SUV s jasným původem, rozumnou technikou a férovou cenovkou.

Klady

+ Atraktivní design, zpracování interiéru, poměr cena/výbava

Zápory

– vyšší spotřeba, složitější ovládání infotainmentu

Objem1497 ccm
Převodovkaautomatická 6-stupňová Aisin
Výkon120 kW / 163 hp
Max. točivý moment280 Nm
Max. rychlost191 km/h
Spotřeba v testu8,5-11l / 100km

Zavazadlový prostor

668 litrů

Napsáno

Jan Páv

Blázen do aut co miluje řízení a cokoli kolem aut.

E-mail:
pav@driveblog.cz