Rodina sportovních modelů N od Hyundai je tu s námi teprve od roku 2017 a už si stačila vydobýt na trhu respektované místo. Hothatch i30 N je považován za nejlepší kompromis cena/výkon/zábava/univerzálnost. Proto bylo jasné, že nezůstane jen u třicítky. V minulém roce Hyundai představil nejmenší i20 N, pod jehož kapotou se ukrývá přeplňovaný motor 1.6 T-GDI o výkonu 150 kW a točivém momentu 275 N.m, spojený se šestistupňovou manuální převodovkou.

Prvně jmenovaná i30 přišla minulý rok s faceliftem, který se dotkl také verze N. Uvedení do produkce obou modelů chvilku trvalo, nicméně již známe ceny. Menší i20 N startuje na dovolujeme si říct skvělých 599 990 Kč, pro porovnání Fiesta ST stojí skoro o 40 tisíc více. I30 N oproti předfaceliftu nezdražila, hatchback startuje na 699 900 Kč a Fastback na 719 990 Kč.

Kona N

Aby těch novinek nebylo málo, přivítejte první sportovní SUV od Hyundai. Model Kona N byl napjatě očekáván jak moc zamíchá kartami mezi konkurencí. 

Pod kapotou Kony najdeme stejnou motorizaci jako v případě i30 N, to znamená 2.0 T-GDI o výkonu 280 koní s točivým momentem 392 Nm spolupracující výhradně se speciálním dvouspojkovým osmistupňovým automatem N DCT. Trošku zklamání v podobě chybějící manuální převodovky. K dispozici bude pouze pohon předních kol. Co se týče naměřených parametrů tak díky funkci Launch Control dokáže zrychlit 1510 kg vážící Kona z 0-100 km/h za 5,5 sekundy a maximálka činí 240 km/h.

Pokud by vás zajímalo čím je nová automatická převodovka N DCT speciální, zde je pár odlišností. K dispozici máte tři režimy: N Power Swift (maximalizuje přenos hnací síly na vozovku), N Grin Shift (maximalizuje výkon na 20 sekund) a N Track Shift (optimalizuje adaptivní řazení pro jízdu na okruhu). Na rozdíl od klasického DCT umožňuje vypnutí plíživého režimu jízdy, to znamená, že při zařazení D a zvednutí nohy se vůz sám nerozjede.

Ostatní funkce víceméně kopírují nabídku i30 N.

Hodně vylepšený musel být i podvozek a karoserie. Nově je vyztužena dodatečnými bodovými sváry na karoserii a zpevněnou strukturou přední partie v místech uložení pružících a tlumících vzpěr. Speciálně vyvinuta je i konstrukce přední nápravy N Power Sense Axie ve spojení se zadní víceprvkovou nápravou k zajištění ještě větší tuhosti.

Nebylo by to sportovní náčiní bez pořádného samosvoru. Novinkou je elektronicky řízený diferenciál s omezenou svorností N Corner Carving Differential, ten zajišťuje přenos různé intenzity točivého momentu na jednotlivá kola. Dokáže minimalizovat prokluz kol ve specifických podmínkách a potlačuje sklony k nedotáčivosti při průjezdu zatáčkou.

Co se týče vzhledu tak ten dostal specifické N prvky, díky kterým auto rozpoznáte. V galerii se můžete pokochat a porovnat všechny tři zástupce rodiny N. Pokud vás zajímá cena Kony N, tak na tu si budete muset ještě chvíli počkat.

Napsáno

Jan Páv

Blázen do aut co miluje řízení a cokoli kolem aut.

E-mail:
pav@driveblog.cz