Letošní veletrh e-Salon byl doslova ve znamení barev. Jedna stylovka vedle druhé a konečně dostupná elektromobilita.

Jako každý rok také letos otevřelo své brány výstaviště v Letňanech při příležitosti automobilového veletrhu e-Salon 2024. Ročník plný důležitých novinek, které by mohli přiblížit elektromobilitu větší mase lidí.

Vybral jsem zde pro Vás několik zajímavých novinek a začneme asi u té nejzářivější (doslova) na celém výstavišti…

Renault R5

Českou výstavní premiéru si zde odbyl znovuzrozený Renault R5. Auto, které mě zaujalo již na prezentačních fotkách a nejinak tomu bylo naživo.

Retro je poslední dobou v módě a asi nejvíce se do této vlny vrhnul Renault. Rozhodl se oživit několik legendárních modelů a vytvořit z nich dostupné elektromobily, které zároveň budou oku lahodící. Jako první přišla právě R5tka.

Auto se svojí délkou 3,92 metru již sice svého slavného předchůdce přerostlo, avšak stále se jedná na dnešní dobu o malé auto do města velikosti Fabie.

A ten design? je sice čistě subjektivní ale řekněte…je snad víc hezčích malých elektromobilů?…

Zpočátku nabídky bude k dispozici pouze vrcholná varianta s předním elektromotorem se 110 kW a akumulátorem s kapacitou 52 kWh. Na jedno nabití tato verze zvládne až 410 kilometrů.

Příští rok však dorazí ta pravá verze “od”. Základní verze přijde s výkonem 70 kW a akumulátorem 40 kWh. U této verze má dojezd činit 300 kilometrů.

A cena? Základní verze startuje v Německu na velmi lákavých 24 990 eurech.

Alpine A290

Když už jsem zmínil R5tku tak mi to nedá abych se nezmínil i o tom co mě zaujalo opravdu nejvíce. 

Nová Alpine A290 jako sportovní stylovka vycházející právě z R5tky. 

Bude k dostání ve dvou verzích. Výchozí GT s výkonem 177 koní (130 kW) a vrcholná GT Performance s jejímž výkonem 218 koní se bude jednat o zajímavý hothatch. Váha 1479 kg a zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,4 sekundy.

Na domácím francouzském trhu dáte za variantu GT Performance 41 700 eur. To už tolik málo není ale zase pro fajnšmekry se jedná o velmi zajímavou volbu. No uznejte sami…

Škoda Elroq

Jestli nějaký elektromobil může zamávat s českým trhem tak to bude rozhodně, některý z chystaných přírůstků od Škody. Jako první přišel Elroq a právě toho si návštěvníci mohli prohlédnout naživo.

Již samotný počet lidí, který se kolem Elroqu hemžil bylo jasné, že vzbuzuje zájem. To tak bývá u každé nové Škodovky, řeknete si… ale ono i reakce lidí byly veskrze pozitivní. A není se moc čemu divit.

Když vezmu v potaz základ z Enyaqu a velikost rovnající se populárnímu Karoqu a porovnám to s cenou tak vlastně se pomalu ale jistě začínáme dostávat na srovnané ceny spalováků a elektromobilů.

Základní Elroq startuje na ceně 799 000 Kč a za tuto částku získáte verzi Essence 50. Kapacita baterie 52 kWh a kombinovaný dojezd dle WLTP 369 – 375 kilometrů.

Nejvíc očekávaný však bude jeho menší brácha Epiq jež dorazí příští rok a jehož cena by se měla pohybovat okolo částky 600 000 Kč.

Tak se nechme překvapit co čas přinese ale podle mého názoru se v případě Elroqu díváme na jeden z budoucích nejprodávanějších elektromobilů v Evropě.

Hyundai Inster /Inster Cross

Na závěr mého výběru jsem si nechal to nejmenší a zároveň nejlevnější.

Hyundai Inster Cross není zase úplně taková novinka. Již nějakou chvilku se prodává na domácím trhu v Jižní Koreji ve spalovací variantě pod jménem Casper. A je velmi populární.

Není se proto čemu divit, že Hyundai využil oblíbený základ a donesl ho do Evropy jako jeden z nejlevnějších elektromobilů. 

Základní verze ECO nabízí akumulátor o kapacitě 42 kWh, výkon 97 koní a dojezd podle WLTP až 327 kilometrů na jedno nabití.

A zde je menší háček s cenou…základní cena činí 399 993 Kč bez DPH ale jen pro firmy a podnikatele při využití značkového financování Hyundai Finance. Jakožto soukromník bez využití financování zaplatíte minimálně 599 990 Kč což už za tak malé auto nezní úplně lákavě.

Na e-Salonu byla k vidění stylová verze Cross s offroadovými doplňky jež pohání elektromotor POWER o výkonu 115 koní a je spojený s baterií o kapacitě 49 kWh. Tato dobrodružnější verze startuje na 794 990 Kč.

Pokud jste rádi středem pozornosti tak v Insteru si Vás lidi budou určitě dost často i fotit. Osobně bych ale radši šel do R5tky od Renaultu v zářivé žluté a efekt uděláte také velký.

 

Zajímavých aut bylo k vidění na letošním ročníku e-Salonu opravdu hodně, za zmínku stojí např. Tesla Cybertruck, nový Opel Grandland, nový Opel Frontera, nový Ford Capri, nový Volkswagen Tayron, ID.7 Tourer GTX, ID. Buzz GTX a mnoho mnoho dalších.

Kapitolou samu pro sebe byly zástupci z čínské produkce, kde je vidět, že Evropa se má opravdu čeho bát. A pokud současné generace jejich aut v Evropě ještě neprorazí tak příští už zde budou jako doma.

Zde menší ochutnávka ve fotogalerii:

Napsáno

Jan Páv

Blázen do aut co miluje řízení a cokoli kolem aut.

E-mail:
pav@driveblog.cz