Auto pro studenty?! 

Základní parametry: 

Motor  1.5 TSI, 110kW, 250Nm 
Převodovka  7 stupňů, DSG, suché spojky 
Poháněná náprava  přední 
Maximální rychlost  219 km/h 
Udávaná kombinovaná spotřeba  5,0 l/100 km 
Provozní hmotnost  1 255 kg 

 

Scala poprvé spatřila světlo světa v roce 2018. Od té doby doznal změn jen volant, v testovaném voze byl nový dvouramenný volant, stejný jako je v nové Octavii, myslím, že s tímto volantem Scala mnohem lépe zapadá mezi čerstvě vyrobené modely.  

První dojem, vzhled:  

Na první pohled vozidlo působí velmi moderně a není znát, že je již tři roky na trhu. Přední maska je typická „škodovácká.“ Maska chladiče v horních rozích rovnou přechází v plně diodové světlomety. Zadní části vozu vévodí velké okno, které přechází i přes část plné výplně víka zavazadelníku, kde najdete název značky vozu, všimnete si jej na první pohled. Připomeňme, že ne každá Scala má tento designový výstřelek. Chudší výbavové stupně nemají nápis „ŠKODA“ na černém podkladu. Páté dveře jsou u testovaného vozu elektricky ovládané. 

Interiér, software:  

Ve chvíli, kdy nasednete na místo řidiče, zaujme vás již zmíněný volant. Všechny ovládací prvky jsou pohodlně dostupné a stále jich není mnoho, které vypnete, nebo zapnete pouze skrze dotykový displej, považujme to za výhodu. Tlačítko neodvádí pozornost od řízení tak, jako létání prstem po displeji. Ovšem například podrobnější ovládání klimatizace a vytápění již jinak, než vyvoláním nabídky na displeji, neuděláte. Tlačítky a otočnými ovladači nastavíte jen teplotu, maximální vyhřívání čelního skla a vyhřívání sedadel. V softwaru Škody Scala nenajdete zabudovanou navigaci, tu ale velmi dobře, možná i lépe nahradí podpora Android Auto. Řidič se většinu informací, které doplňují základní údaje o jízdě, dozví z virtuálního kokpitu namísto analogových ukazatelů. Bohužel, čím více údajů si za jízdy můžeme o vozidle přečíst, tím více samo vozidlo odvádí naši pozornost od samotného řízení, ale takový je trend dnešní doby. 

Prostor na předních i zadních sedadlech je dostatečně velký i pro dva metry vysokého řidiče, případně spolucestujícího. Přední sedadla mají dobré boční vedení, není však bezchybné, protože se nejedná o sportovně laděný automobil. V kufru je dostatek prostoru pro víkendový výlet tříčlenné rodiny.  

Motor, převodovka, jízdní vlastnosti: 

Jeden a půl litrový přeplňovaný benzinový motor se v testovaném voze pojí se sedmistupňovou dvou spojkovou automatickou převodovkou se suchými spojkami (DSG DQ 200). Převodovka není svižná při rozjezdu, chvíli trvá, než se plně sepne spojka, jde o drobnost, kterou pocítíte v nejedné dvou spojkové převodovce. Jakmile s však rozjedete, převodovka řadí bleskově a v obci během několika okamžiků zařadí pátý převodový stupeň. Základní nastavení převodovky je režim normal, sportovní jízda se nekoná, auto pohodlně pluje krajinou, o motoru nevíte, na sedmý převodový stupeň při rychlosti 90 km/h točí drobně pod dva tisíce otáček za minutu a systém ACT při nízkém zatížení a konstantní rychlosti vypne dva válce, o čemž byste bez indikace nevěděli. Pokud však přepnete převodovku do režimu sport, auto se probere, převodovka podřadí a motor drží neustále ve vyšších otáčkách. Do řazení se příliš nehrne a nechává motor po delší dobu i v pěti tisících otáčkách za minutu. Reakce na plyn je okamžitá a byť i jen při hlubším prošlápnutí pedálu plynu převodovka okamžitě řadí o stupeň níž. Pokud si přejete to nejlepší ze sportovní jízdy Scaly, přesuňte volič převodovky vpravo do polohy S, převodovka vám přestane sahat do řazení a nyní je čistě na vás kdy pomocí pádel pod volantem zařadíte. Motor předvádí velmi slušnou práci už kolem dvou tisíc ot./min a neustává daleko za čtyřmi tisíci ot./min.  

Řízení je dostatečně měkké na pohodlnou jízdu, když přepnete do sportovního módu, příjemně ztvrdne. Při ostrém průjezdu zatáčkami vám Scala nedovolí znejistět, na silnici drží jako přibitá. Lane assist je vhodné vypnout na klikatých okresních silnicích bez středové dělící čáry, jinak se s vámi auto pere a navzájem se přemlouváte, ve které stopě pojedete.  

Na dálnici s autem pohodlně svištíte 140 km/h, na adaptivní tempomat. Systém auto dokáže zastavit například v koloně, ale i se znovu rozjet, dokud nesešlápnete brzdový pedál. Pokud jste zvyklí na běžné tempomaty z jiných škodovek, bude pro vás obtížnější se naučit ovládat tento adaptivní. 

Závěr: 

Škoda Scala je pohodlné auto na cesty do práce, nebo do školy, se kterým můžete bez obav vyrazit na výlet daleko za město. Sportovní jízdu si ve voze užijete „v bezpečné formě“, Scala není trhač asfaltu. Auto na mě působí jako vozidlo pro studenty, při tankování vám Scala nevyčistí peněženku, jízdu si užijete. 

 

Za vypůjčení vozu děkuji Auto Poly, s. r. o., Příbram