
BMW spouští novou éru – iX3 přináší čistší design, obří displej a dojezd přes 800 km
BMW ukázalo novou generaci iX3, a není to jen tak ledajaký facelift. Jde totiž o první model z úplně nové rodiny Neue Klasse, která má přepsat pravidla hry – od designu až po techniku.
Design: návrat k tradici i budoucnosti zároveň
Na první pohled je jasné, že BMW vsadilo na jednodušší, čistší styl. Nejvíc zaujmou ikonické „ledvinky“ v novém kabátě – tentokrát ve vertikálním tvaru, inspirovaném šedesátkami. Jenže žádný retro. Ledvinky svítí díky LED technologii a světelné efekty dokonce nahrazují klasický chrom. Celé auto pak působí spíš jako crossover než čistokrevné SUV.
Aerodynamika hrála hlavní roli – zapuštěné kliky, uhlazené linie, aerodynamická kola. Výsledek? Koeficient odporu vzduchu jen 0,24, což je na SUV skvělá hodnota.
Interiér: obří displej a minimum tlačítek
Uvnitř se BMW rozhodlo jít cestou „čistých ploch“ – hlavní roli hraje obří displej infotainmentu s úhlopříčkou 17,9 palce, běžící na novém systému BMW OS X. Většinu ovládání najdeš právě tady, takže tlačítka skoro zmizela. Digitální přístroje se promítají přímo do spodní strany čelního skla pomocí několika displejů, nechybí ani 3D head-up displej.
Zajímavostí je virtuální asistent s animovanou tváří, který umí reagovat na přirozenou mluvu – na vývoji se podílel Amazon. Asistent se dokonce učí tvoje zvyky a přizpůsobuje se rutinám.
Trochu rozporuplně působí nový volant – tváří se, jako by měl čtyři ramena, ale ve skutečnosti má dvě hlavní. Dotyková tlačítka se rozsvítí jen tehdy, když jsou jejich funkce dostupné. Funkční to je, ale designově je to možná nejslabší místo jinak hodně povedené kabiny.
Jinak interiér potěší kvalitními materiály (často z obnovitelných zdrojů), chytrými úložnými prostory a pohodlným sezením. Kufr nabídne 520 litrů, po sklopení až 1750 l, plus další přední „frunk“ s 58 litry.
Technika: šestá generace eDrive
Nové iX3 stojí na platformě s 800V architekturou. To znamená rychlejší nabíjení a efektivnější baterii. Nová cylindrická článková technologie přináší větší hustotu energie a lepší řízení teploty.
Zatím BMW ukázalo variantu iX3 50 xDrive – dva elektromotory, výkon 345 kW (469 k) a točivý moment 645 Nm. Stovka za 4,9 s, maximálka 210 km/h.
Baterie má využitelnou kapacitu 108,7 kWh a papírový dojezd až 805 km podle WLTP. Díky nabíjení výkonem až 400 kW zvládne za 10 minut „natankovat“ dojezd 372 km. Nabíjení z 10 na 80 % trvá kolem 21 minut.
Samozřejmostí je i podpora pomalejšího AC nabíjení (11 nebo 22 kW) a technologie V2L, V2H a V2G – tedy možnost napájet spotřebiče, doplňovat domácí baterii nebo stabilizovat síť.
Chytrý software a „Heart of Joy“
Nová architektura elektroniky dostala čtyři supervýkonné řídicí jednotky, které mají být až 20× rychlejší než v současných modelech. Software se aktualizuje přes vzduch a BMW přidalo i systém Heart of Joy – ten upravuje chování auta podle nálady řidiče: od maximální úspornosti přes sport až po precizní jízdu v zatáčkách.
Shrnutí
Nové BMW iX3 je pro značku víc než jen další SUV – je to začátek úplně nové éry. Spojuje čistší design, futuristický interiér, chytrý software a pořádný dojezd. Na trh má dorazit ještě letos, a první bude právě výkonná verze 50 xDrive. Další motorizace se přidají postupně.
Napsáno
Jan Páv
Blázen do aut co miluje řízení a cokoli kolem aut.
E-mail:
pav@driveblog.cz













